7193
11:27 8.092017

Автогазова лихоманка

Економіка 2352

Ринок автомобільного газу в Україні досі лихоманить. Ціни зростають щодня. Якщо ще місяць тому вартість автогазу становила 10,8–11 грн за літр, то останніми днями він подорожчав до 16,5 грн.

11

Експерти з цього приводу висловлюють різні припущення, як економічні, так і політичні.

Головна причина подорожчання автогазу – його дефіцит, пояснюють у Міністерстві економічного розвитку та торгівлі України.

Експерт і головний редактор профільного видання «НефтеРынок» Олександр Сіренко в коментарі «Еспресо» заявив, що потреби вітчизняного ринку становлять 140–150 тис. тонн щомісячно. Лише 20% від цієї кількості забезпечують українські виробники, решту доводиться завозити.

Сіренко пояснює здорожчання скрапленого газу підвищенням попиту з боку населення. «В Україні дорогий бензин. Навіть при зниженні світових цін на нафту в квітні – липні цього року бензин у нашій країні так і не подешевшав. Тому дедалі більше людей переходять на автогаз. Це й провокує компанії підвищувати ціни».

Окрім того, зазначає експерт, зараз скраплений газ використовують не лише автомобілісти, а й зернові трейдери.

Ускладнюють ситуацію на ринку автогазу зміни в імпорті. Сіренко наголошує, що основними постачальниками в Україну скрапленого газу є Росія, Білорусь та Казахстан. Близько 60–80% імпорту, за оцінками експерта, припадає саме на РФ. А там нещодавно запровадили обмеження для експортування зрідженого газу в нашу країну.

«По суті, дозвіл завозити газ в Україну отримали лише два російські гравці – «Роснефть» та компанія Курченка (біглий олігарх часів Януковича, – ред.). Оскільки останній в Україну постачати відмовляється, залишається всього одна компанія», – пояснює Сіренко.

Цікаве припущення висловило видання «Голос України». Ось що там пишуть: «Однією з головних причин стрибка цін стала змова кількох великих трейдерів – постачальників цього пального, які, використовуючи зв’язки в силових структурах, усунули конкурентів і тепер можуть диктувати власну цінову політику. Водночас, за інформацією видання, за 8 місяців поточного року обсяг імпортованого газу збільшився на 70 тисяч тонн порівняно з аналогічним періодом минулого року й перевищив 600 тисяч тонн. Попри стрімке зростання ринку спостерігається брак інфраструктури для створення запасів палива. Урядовці визнали, що протягом останнього року кількість трейдерів, які постачають скраплений газ із Росії, звідки надходить найбільша кількість цього виду палива, значно скоротилася. Усе це в сукупності й призвело до різкого збільшення ціни на автомобільний газ у період пікового попиту».

А ось в АМКУ також вказують, що на зростання цін на скраплений газ в Україні вплинуло, серед іншого, стрімке обмеження пропозиції внаслідок скорочення обсягів постачання з Росії та Білорусі (до 90% імпорту, що, у свою чергу, становить 70% усього ринку) через одночасну планову зупинку роботи виробничих потужностей (ремонтні роботи) та створення адміністративних перепон для імпортерів, а також відсутність стабілізаційного запасу, що дозволив би компенсувати дефіцит, – це пов’язано з браком сховищ для зберігання скрапленого газу.

Тож якщо підсумувати все вище написане, ряд політиків та експертів помітили в цій ситуації результат переділу ринку й політичну складову.

Ажіотаж на ринку автогазу разом зі звинуваченнями на адресу Росії та «українського друга» Путіна не змусили чекати на реакцію з боку уряду. На початку минулого тижня Володимир Гройсман провів нараду з учасниками ринку, експертами та відповідальними державними органам. За підсумками Прем’єр-міністр зробив гучні висновки.

«Різке підвищення ціни на скраплений газ має всі ознаки змови. Ринок лихоманить. Це – диверсія проти України. Ми повинні захистити внутрішнього споживача – пересічних громадян», – сказав Глава Уряду, доручивши ряду міністерств і відомств розібратися з ситуацією та вжити заходів щодо зниження вартості палива й підтримки конкуренції на ринку. Під особливу критику прем’єра підпав Антимонопольний комітет як орган, відповідальний за дотримання норм конкурентного законодавства. Також Гройсман пообіцяв, що отриману інформацію про стан ринку покладе на стіл Президента України.

Не забарився з реакцією на цю ситуацію й Петро Порошенко. Він заявив, що очікує зниження ціни на скраплений (автомобільний) газ у середині вересня. Про це повідомляє прес-служба Глави Держави.

«Ми чекаємо на результати протягом 2–3 тижнів і вже в другій половині вересня поставили завдання – упевнений, що воно буде виконане, – щодо зниження ціни на скраплений газ і притягнення до відповідальності тих, хто допустив порушення, якщо відповідні факти будуть установлені», – сказав Порошенко.

Він також додав, що важливо вживати заходів для зниження залежності від Росії в питанні поставок автогазу. І вирішити цю проблему допоможе нарощування обсягів виробництва зрідженого газу всередині країни.

Експерти переконують, що за відсутності дестабілізаційних факторів, зокрема політичних, ціни незабаром повернуться на попередній рівень.

Утім, аби українські автомобілісти в подальшому могли почуватися комфортно, влада і ринок мають подбати про збільшення внутрішнього виробництва автогазу, диверсифікувати імпортні поставки й розвивати інфраструктуру для зберігання палива.

Христина БІКЛЯН

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах