527
22:58 18.052016

Ціни на бензин знову ростуть

Економіка 5723

За останні два роки підвищення цін в Україні – звичайне явище.

433

Зростає вартість усього – комунальних послуг, продовольчих товарів. Це пов’язано із постійними коливаннями курсу валют і значним знеціненням гривні. Навіть якщо курс долара впав, то ціна на бензин збільшилася. Пояснюють це тим, що понад 70% нафтопродуктів в Україні імпортні, та ще й акциз на паливо сплачується в євро. Підвищення цін обумовлене зростанням вартості нафтопродуктів на європейському ринку.

З 19 по 21 квітня цього року Антимонопольний комітет України (АМКУ) зафіксував досить різкий стрибок цін на пальне в декількох мережах АЗС одночасно. Так, консолідована мережа автозаправних станцій групи «Приват» додала 0,5 грн за літр до ціни всіх видів палива. WOG, ОККО, Shell, SOCAR та «Укр-Петроль» згодом також пішли вгору на 50 копійок за літр по всіх позиціях.

В АМКУ відзначили, що на заправках, котрі працюють під цими брендами, найвищі ціни в Україні. Плата за бензин, яку вони стягують з водіїв, перевищує рівень індикативних цін, установлений Міністерством енергетики та вугільної промисловості. Крім того, зміна вартості не має під собою ніяких економічних обґрунтувань.

У повідомленні Антимонопольного комітету зазначено, що при цьому встановлення й підтримання однакових цін на світлі нафтопродукти може призвести до обмеження конкуренції на ринках роздрібної реалізації. Раніше було розпочато розгляд справи проти «ВОГ Рітейл», «ОККО нафтопродукт», «Альянс Холдинг», «Сокар ПЕТРОЛЕУМ» і «Паралель – М ЛТД» через порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Наразі АМКУ проводить збір доказів у справі, здійснює аналіз інформації та документів, отриманих на вимогу комітету. За таке порушення передбачений штраф у розмірі до 10% виручки за рік, що передує року накладення штрафу.

У 2011-му Антимонопольний комітет України вже оштрафував трьох нафтотрейдерів на загальну суму в 150 млн грн за здійснення антиконкурентних узгоджених дій на ринку бензинів.

Голова Закарпатського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Павло Калинич пояснює: «Ринок пального загальнодержавний, рішення по таких питаннях приймає не Антимонопольний комітет, ми маємо розглядати тільки скарги. Якраз 5 травня я в себе збирав найбільших нафтотрейдерів Закарпаття і питав про доцільність підвищення цін на їхніх заправках. Але натомість отримав відповідь, що вони лише представництва і не приймають жодних рішень, тільки виконують поставлені завдання. Наш підрозділ подав дослідження до центрального відділення Антимонопольного комітету в м. Київ, але там ще триває розгляд справи по цьому ж питанню, яке порушили ще в кінці січня – на початку лютого. Я говорив також з представниками «Укрнафти», вони коментують підняття ціни підвищенням тарифів на вантажні перевезення на 14% та збільшення податку на використання природних ресурсів. «Укрнафта» має стримувати ціни, це її основне завдання. Люди повинні зрозуміти, що ми на місці нічого не можемо вирішити, це все йде зверху. Навіть ТОВ Торговий дім «Маркет-плюс», в якого ціна завжди була нижча, тепер теж підняло її до рівня інших АЗС. Також я мушу сказати, що на Закарпатті ціни на бензин нижчі, ніж в інших областях України».

Ми також хотіли почути думку представників АЗС у краї, але нам це не вдалося.

Отже, на сьогодні літр бензину категорії А-95 у середньому обійдеться водіям у 21,50 грн. Найнижча вартість цього пального – 19,90 грн, а найвища – 23 грн. Тобто різниця на різних заправках становить 3 грн!

Якщо в січні ціна нафти опускалася до 25 доларів за барель, то в березні вона сягає вже понад 40. Відповідно це позначилося й на європейському котируванні нафтопродуктів. Ситуація з валютним курсом теж проти низьких цін: якщо в січні 1 долар коштував 23,5 грн, то тепер 25–26 грн. Потрібно враховувати й такий аспект: навесні та влітку люди активізуються, починається посівна, потім збір урожаю, і попит, відповідно, також зростає.

Аби зрозуміти ситуацію, ми повинні знати, що в ціну українського палива закладені конкретні відсоткові ставки: по-перше, відпускна ціна виробника  –  40%, по-друге, податки, акциз на паливо, розмитнення + ПДВ – 45%, по-третє, витрати та заробіток мережі АЗС – 15%.

«На сьогодні державне регулювання цін на нафтопродукти не запроваджено. Оператори ринку нафтопродуктів визначають їх самостійно. Адекватного зменшення світової ціни на нафту не відбувається через вплив ряду чинників», – повідомляє заступник міністра економічного розвитку й торгівлі Юлія Ковалів.

У той же час експерти нафтового ринку говорять, що українські водії можуть економити на пальному за рахунок використання біологічного (альтернативного) бензину, який коштує сьогодні на 3–4 грн дешевше за звичайний. Так, за підрахунками директора Інституту споживчих експертиз Ю.Чорнобривця, біологічне пальне дозволяє зекономити близько 15 тис. грн на рік. На кожні 100 км руху, залежно від марки автомобіля, такий бензин економить автовласнику від 12 до 17 грн. До складу біологічно бензину входить біоетанол, який, за словами експерта В.Гайкалова, значно зменшує шкідливі викиди в атмосферу. При цьому за кордоном цю речовину додають до всіх бензинів.

Ми маємо усвідомити, що в найближчому майбутньому розраховувати на зниження вартості  палива немає підстав. Навіть при здешевленні нафти ціни на бензин тримаються. І як завжди, на собі це відчувають пересічні громадяни.

Вікторія КОПИНЕЦЬ

 

 

 

 

 

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах