Переекзаменація нотаріусів – необхідний крок?
6 лютого Уряд підтримав ініціативу Міністерства юстиції та вніс зміни до Порядку реалізації експериментального проекту з організації визначення професійної компетентності осіб, які мають намір здійснювати функції державного реєстратора прав на нерухоме майно або державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2018 року № 860.
Новації щодо запровадження додаткової переекзаменації, чи то сертифікації, можуть створити чимало перешкод для безперебійної роботи нотаріальних контор країни. У цьому переконана Нотаріальна палата України.
Так, 25 лютого 2019 року під стінами Кабінету Міністрів нотаріальна спільнота України провела акцію протесту через незгоду з вимогою переекзаменації реєстраторів. Ще раніше вони надіслали лист до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана щодо підозри про корупційні ризики нововведення.
Євген Когутич, керівник Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області, розповів: для того, щоб підвищити якість роботи реєстраторів Мін’юстом, було прийнято рішення про запровадження для них кваліфікаційних іспитів.
На сьогодні такі іспити повинні складати особи, які:
а) мають намір стати державними реєстраторами (це не стосується нотаріусів, бо вони складають інший іспит – на отримання свідоцтва про право займатися нотаріальною діяльністю) ;
б) реєстратори, у тому числі й нотаріуси, яким через ті чи інші порушення було заблоковано доступ до реєстрів.
Щодо іспиту, то сьогодні доступ до реєстру заблоковано близько 190 особам. З них 40 – нотаріуси. Євген Когутич наголосив, що тести потрібно скласти менше 1% від загальної кількості всіх нотаріусів у країні. До прикладу, навіть судді із 30-річним стажем не протестували проти кваліфікаційного оцінювання.
Комп’ютерне тестування містить 100 питань і триває 2 години. Екзамен вважається складеним за умови надання правильних відповідей на 75 і більше питань. Результати тесту відразу відображаються на екрані комп’ютера. Наступного дня ці дані публікуються на сайті Мін’юсту. Тому вплив будь-якого людського фактору на результати іспиту є нульовим.
- Погоджуюся з позицією Міністерства юстиції України, що запровадження іспитів покликане підвищити кваліфікацію осіб, які виконують важливу функцію реєстраторів, від їхнього професійного рівня залежать майнові інтереси громадян, – розповідає Євген Когутич. – Хочу наголосити, що підвищення професійної кваліфікації характерне для всіх, хто працює в галузі права. Безперервний професійний розвиток – це постійний процес навчання та вдосконалення, що дає змогу фахівцю підтримувати або покращувати стандарти своєї діяльності і триває впродовж усього його життя.
У свою чергу, Олександр Парамонов, голова відділення Нотаріальної палати України на Закарпатті, приватний нотаріус, зауважив, що постанова Кабінету міністрів України щодо проведення експерименту у сфері реєстрації, тобто необхідності екзаменування осіб, які займаються реєстрацією, жодним чином не стосувалася нотаріусів: «Те, що Міністерство юстиції розповсюдило цю постанову і на нас, збентежило усіх. Суть проблеми в тому, що законодавчої бази для складання іспитів нотаріусами, які були заблоковані, немає».
Додамо, що переважно нотаріусам блокують доступ до Реєстру речових прав та Державного реєстру юридичних осіб через технічні помилки. Без цього вони фактично не можуть виконувати свою роботу. Пан Олександр навів яскравий приклад: нещодавно в одній з областей України доступ до реєстру заблокували державному нотаріусу (ледь не єдиній на весь район) через те, що вона не відсканувала заяву до документа. Через цю, суто технічну помилку, два місяці весь район був «паралізований».
- Ця жінка – дуже грамотний нотаріус, має за плечима понад 20 років стажу, але тестовий екзамен вона не складе ніколи в житті, бо звикла до усної перевірки знань, де можна висловити свою думку з того чи іншого приводу, наводити аргументи, – зазначив пан Олександр.
Зауважимо, що раніше через подібні помилки теж блокували доступ до реєстру на певний термін, але після його завершення одразу «включали» до системи знову. Хоча, з одного боку, це теж не зовсім зрозуміло, адже за якими критеріями відбувається це блокування? Чому саме на такий період? Хто це визначає?
На думку Олександра Парамонова, ті, що якраз і порушують законодавство, не підпадають під моніторинг, який веде до блокування. А якщо добросовісний нотаріус порушив термін чи невчасно відсканував документ (реєстри зависають, тому таке трапляється часто), йому одразу заблокують доступ до реєстру, і вперед – на іспит!
Щодо тестів, то вони містять досить двозначні питання. Наприклад: «В який час доби нотаріуси можуть проводити реєстраційні дії?». Олександр Парамонов зауважує, що для приватного нотаріуса цей час не визначений жодним нормативним актом. Час умовно може бути обмежений тривалістю робочого дня, але багато нотаріусів працює понаднормово, якщо у цьому є потреба.
- Єдине, чого нам вдалося досягти на сьогодні, – нотаріусів почали повідомляти про блокування і його причину, адже раніше вони могли місяцями чекати пояснення. Я вважаю, що в питанні переекзаменації нотаріусів потрібно йти на діалог – як Мін’юсту, так і Нотаріальній палаті України.
Зауважимо, що експериментальний проект почав реалізовуватися з 1 січня 2019-ого і триватиме протягом наступного року.
Вікторія КОПИНЕЦЬ
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися