https://rx.ua
23283
08:30 23.072021

Встигнути за 180 днів або Чи все так добре із останнім законом про розмитнення євроблях?

Економіка 5611

Минуло трохи більше місяця, як в Україні з 15 червня почала діяти нова пільгова формула щодо розмитнення «євроблях», що в’їхали на територію України до кінця 2020 року. До слова, відповідний закон №1402-IX був ухвалений Верховною Радою 15 квітня цього року, а вже рівно за місяць,15 травня, президент України Володимир Зеленський підписав його.

Трохи передісторії…

Тема автомобілів на європейській реєстрації, які нам більш відомі як «євробляхи», свого часу була однією з найтоповіших у медійному середовищі України. А все тому, що, без перебільшення, сотні тисяч таких автомобілів колесили українськими дорогами та бездоріжжям протягом багатьох років.

І кілька українських президентів та урядів намагалися вирішити цю «автопроблему» як відносно цивілізованим шляхом – через переговори з євробляхерами і пошуком компромісного варіанту розмитнення євроблях, так і кулуарно-адміністративним, коли власники «євроблях» просто ставали перед вибором – «або розмитнення, або астрономічний штраф і конфіскація». Був навіть пільговий 50%-й період розмитнення, але він теж не вирішив цю ситуацію на «всі 100».

Тому ця проблема продовжувала муляти очі політикам «різної масті», а власники «євроблях» уже не знали, які методи донесення своєї думки використовувати, бо спалювання автошин і навіть власних «євроблях» на знак протесту владним діям чи бездіяльності не давали позитивного результату.

Проте цього року законодавці вирішили поставити ніби «крапку» у цьому питанні й презентували, на їхню думку, остаточний варіант вирішення питання розмитнення «євроблях» у формі Законів України від 15.04.2021 №1402-IX, а також (допоміжного) Закону України від 15.04.2021 №1403-IX.

То чи всі бажаючі отримали можливість розмитнити свою «євробляху» за пільговим тарифом?

Почнемо з того, що нові правила розмитнення були розраховані для вживаних автомобілів з європейською реєстрацією, від випуску яких минуло понад 5 років та які ввезені в Україну не пізніше 31 грудня 2020 року. Але якщо ви заїхали на «євроблясі» вже у 2021 році або лише плануєте це зробити, то вибачайте, але скористатися пільгами ви вже не зможете.

Важливою умовою пільгового розмитнення є і той факт, що ці правила стосуються лише легкових авто та вантажівок масою до 3,5 тонни. Перші мають відповідати екологічному стандарту «Євро-2», другі – «Євро-5». Тож власники автобусів, мікроавтобусів, мотоциклів та вантажівок вагою понад 3,5 тонни розраховувати на пільги не можуть.

Також важливою умовою цього закону є і те, що в разі якщо ваше авто походить із території держави-окупанта чи тимчасово окупованої території України, то відповідні пільги не передбачені.

Крім цього, існує обмеження «одне розмитнення – одна людина», тобто, один власник «євробляхи» має право на розмитнення лише одного автомобіля за пільговими правилами.

Також законодавець обмежив такий пільговий період хронологічно, тому пільгові «послаблення» діятимуть лише впродовж 180 днів (починаючи вже з 15 червня). Проте додатковий час дали військовим, які під час дії цього закону перебуватимуть у зоні бойових дій і зможуть документально це підтвердити. Тому в них на розмитнення євроавтівок буде 270 днів.

Яким чином працює формула підрахунку вартості розмитнення?

Для початку зазначимо, що, за даними Митної служби, наразі в Україні близько 500 тисяч авто на єврономерах. І, як заявляють у владних кабінетах, дві третини з них, за оцінками, можна розмитнити, вклавшись у одну тисячу євро. Решта «євроблях» має обійтися до 3 тисяч.

І, традиційно, вартість пільгового розмитнення завезеної «євробляхи» залежатиме від віку автомобіля, об’єму та типу його двигуна. Тому за більший об’єм і старше авто, звичайно ж, доведеться більше платити. При цьому, сама ціна, за яку купили ваше авто, тепер до уваги братися не буде.

Таким чином, щоб дізнатися кінцеву вартість розмитнення конкретної «євробляхи», доведеться за спеціальною формулою розрахувати акцизний податок, додати до цієї суми ПДВ (20% від акцизного податку) та обов’язковий внесок – 8,5 тисячі гривень.

Що реально кажуть власники «євроблях»?

Для початку нагадаємо, що продовж останніх років влада кілька разів спрощувала порядок розмитнення авто на єврономерах і відкладала штрафи, проте щоразу їхні власники влаштовували нові й нові протести з вимогою піти на ще більші послаблення. Тож чи задоволені вони новими правилами? Думки з цього приводу розділилися, тому – і так, і ні.

Так, чимало власників «євроблях» погоджується, що влада пішла їм назустріч, суттєво знизивши вартість розмитнення. До прикладу, ужгородка Вікторія Мавроматі вирішила самостійно розмитнити своє авто 2003 року випуску, скориставшись цим пільговим часом і тарифом. До офіційного брокера вона не зверталася, а попросила доброго знайомого, який за відносно символічну ціну допоміг зі всіма технічними питаннями, зокрема, з оформленням документів, виїздом за межі України, заїздом та безпосереднім розмитненням. За його ж рекомендацією вона завезла своє авто до терміналу в місті Мукачеві, у підсумку зекономила ті 8500 грн, які потрібно було обов’язково платити у якості такого собі «штрафу». Вся процедура розмитнення зайняла у неї 2 повних дні і 2 тис. 300 доларів США. Для порівняння, до цього розмитнення могло обійтися їй у понад 4 тис. доларів. Тож економія очевидна. Вже за кілька днів на неї чекає сервісний центр МВС, де вона заздалегідь записалася в електронну чергу. І вже на цьому тижні вона буде мати авто з українськими номерами.

Але багато власників «євроблях» залишилося незадоволеними, і вони апелюють до того, що пільгові правила – лише тимчасове рішення, а питання системного та доступного ввезення автівок з-за кордону так і не вирішилося. Більше того, у соцмережах вже лунають припущення, що за якийсь час «євробляхери», які не розмитнюють свої авто, знову вийдуть на протести і не виключено, що знову змусять владу піти на чергові поступки.

Зокрема, керівник організації «АвтоЄвроСила» Олександр Чернявський розповів виданню ZAXID.NET, що головною вимогою, з якою активісти виходили на протести, було скасування акцизу, яке здорожчує розмитнення авто. Натомість його залишили, а пільгове розмитнення ввели лише для власників уживаних авто, ввезених до 2021 року. «Люди, коли приходили на акції, просили прибрати в формулі акциз, через який власники автомобілів вимушені платити чи не 300% від її вартості. Замість цього депутати зробили так, що створили новий закон, за яким питання вирішується виключно для людей, котрі їздять на єврономерах і ввезли їх до 2021 року. Вони придумали формулу, за якою розмитнення коштує від тисячі євро. І байдуже, скільки при цьому коштує сам автомобіль», – каже Олександр Чернявський.

За його словами, пільговим розмитненням Верховна Рада хотіла знизити протестну хвилю власників «євроблях», однак питання, за яке вони виходили на акції, залишилося невирішеним.

Проте один із найвпливовіших «слуг народу» і голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев запевнив, що нові пільги – остання поступка з боку держави для «євробляхерів». «Це востаннє, крапка. Питання вирішувалося «раз і назавжди» вже тричі. Однак після цього активісти знову поверталися зі своїми новими вимогами. Вони отримують пільгу або відстрочку, під цю пільгу завозяться нові автомобілі на єврономерах, і процес отримує нове дихання. Не впевнений, що в цивілізованій і сильній державі ми повинні приймати рішення, виходячи не з інтересів усього суспільства, а з інтересів окремої, нехай і добре організованої громадської організації».

Юрій КОПИНЕЦЬ

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах
Головне