Чи працюватиме новий закон на власників транзитних авто?
Верховна Рада ухвалила законопроект про зниження акцизів на імпортні автомобілі. Якщо Президент України підпише цей документ, то закон набуде чинності вже 1 липня 2016 року. Згідно із законопроектом, вартість вживаних автомобілів знизиться на 30–40%.
Відомо, що саме через надмірні акцизи українці масово почали пересідати на вживані автівки з Європи з транзитними номерами. Власники придбаних машин готові кожні п’ять днів перетинати кордон, аби тільки не платити за розмитнення.
Необхідність прийняття законопроекту
У пояснювальній записці до законопроекту автори зазначають, що його основною метою є стимулювання розвитку ринку автотранспортних засобів в Україні. Окрім того, він повинен збільшити надходження до державного бюджету за рахунок детінізації автомобільної галузі.
За інформацією асоціації європейських автовиробників АСЕА (European automobile manufactures association), середня кількість автомобілів на 1000 осіб в Європі становить близько 487 шт., в Україні ж цей показник у 2,5 раза менший – близько 201 шт. Середній вік авто в Україні – приблизно 18,2 року, тоді як у Європі – 8,6 року, автопарк наших громадян потребує значного оновлення.
Споживачі не в змозі купувати нові імпортні авто через їхню високу вартість у гривні, а вживані – через високі ставки акцизного податку, що робить ціну на них неконкурентоздатною. У зв’язку з різкою девальвацією гривні у 2014–2015 роках вартість вітчизняних легковиків стала недоступною для більшості наших громадян. Протягом січня – серпня 2015-го українські підприємства випустили 2914 автомобілів. У такому становищі громадяни України, особливо в прикордонних областях, почали купувати вживані іномарки в Європі та користуватися ними на території нашої держави, не сплачуючи відповідних податків та зборів, які повинні бути сплачені при купівлі автомобілів на території України. Широко стали розповсюджені схеми ухилення від сплати податків через режим тимчасового ввезення нерезидентами та використання авто в митному режимі транзиту.
Відповідно до Митного кодексу України, режим транзиту не може перевищувати 5 днів, якщо переміщення відбувається в межах однієї митниці, і 10 днів у зоні діяльності двох і більше митниць, за винятком обставин, передбачених статтею 192 Митного кодексу. Для продовження перебування транзитних транспортних засобів купуються фіктивні медичні довідки та висновки станцій техобслуговування, що породжує значну корупцію в державних органах. Тінізація цього сектору економіки, спричинена високими ставками акцизу, призводить до великих втрат державного бюджету. За оцінками експертів, зростання економіки України протягом 2016–2017 років становитиме близько 2% щорічно. Це фактично означає, що в населення не буде фінансових ресурсів на купівлю вітчизняних авто навіть при рівні цін 2015-го. Тож цей закон стимулюватиме розвиток ринку вживаних автомобілів в Україні та допоможе тим українцям, які хочуть придбати недорогу машину.
Наскільки подешевшають авто
Якщо на авто з великим об’ємом двигуна менші акцизи не надто вплинуть, то на двигуни від 1,5 до 3 літрів вартість стане суттєвою нижчою.
Для розмитнення автомобіля за новими акцизами з двигуном 1 л треба буде сплатити 63 євро замість 1761. За розмитнення автомобіля з двигуном 2 л – 534 євро замість 4882. А для найбільш популярних автомобілів з двигуном 1,5 л – 90 євро замість 3 тисяч євро.
Як зазначають автори законопроекту, високими залишаються мита на елітні автомобілі, з обсягом двигуна понад 3 л. Утім вони стали приблизно в півтора раза меншими, ніж раніше. Ці митні пільги стосуються лише автівок, які відповідають сучасним європейським стандартам, тобто випущені з початку 2010 року. Нині на дорогах ЄС переважна більшість таких автомобілів. Російські легковики під закон не підпадають: мита на них залишаться високими. Варто зазначити, що податкові пільги діятимуть до кінця 2018 року, але в парламенті не виключають, що їх можуть продовжити.
Підводні камені митних пільг
Натомість митні брокери звертають увагу українців на певні каверзи законопроекту. До прикладу, громадянин, аби скористатися змінами, може ввезти з-за кордону лише один автомобіль без права продажу. Автівка має бути випущеною від 1 січня 2010 року. Тобто нові акцизні правила не розповсюджуватимуться на старіші авто.
Якщо власник розмитнює автомобіль за новими, нижчими акцизами і продає його протягом року після придбання, то новий власник уже повинен буде сплатити повну ціну збору.
Обираючи авто в Інтернеті, за новими правилами, вам потрібно буде лише знайти людину, яка вам його прижене. Розмитнювати легковик ви зможете вже на своє ім’я.
Варто також зазначити, що нові акцизи не поширюються на іномарки, які не відповідають екологічному стандарту Євро 5 (котрий вводиться в дію в Україні цього року).
Тож сподіваємося, що прийняття цього законопроекту позитивно вплине на розвиток автомобільного ринку та дасть змогу громадянам легалізувати вже придбані автомобілі, що зараз перебувають у митному режимі транзиту. Можливо, реалізація проекту також сприятиме розвитку малого й середнього бізнесу як на ринку автопродажів, так і наданні страхових послуг та послуг з автомобільного сервісу.
Безперечно, набувши чинності з 1 липня 2016 року цей законопроект працюватиме на українців: по-перше, дасть змогу періодично омолоджувати свої автомобілі; по-друге, європейські легковики є більш безпечними та екологічними, що допоможе уникнути багатьох проблем на дорогах. Тож будемо чекати позитивних змін від введення цього законопроекту.
Христина БІКЛЯН
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися