Законодавчі ініціативи Держенергоефективності 2016 року пришвидшать розвиток відновлюваної енергетики в Україні
«2016 рік відзначився низкою подій та законодавчих ініціатив, які мають на меті пришвидшити розвиток відновлюваної енергетики в Україні і сприяти залученню інвестицій у цю сферу», – наголосив Голова Держенергоефективності Сергій Савчук у ході прес-конференції «Відновлювана енергетика у 2016 році: чого більше – зрад чи перемог?», яка відбулася 23 грудня в Українському кризовому медіа-центрі.
С. Савчук зауважив: «Наше завдання – створити на законодавчому рівні такі умови, за яких інвестор отримає гарантії повернення своїх інвестицій у «зелені» проекти, а споживачам буде вигідно переходити на «чисті» джерела енергії».
Важливою ініціативою у 2016 році стало подання заявки щодо приєднання України до Статуту Міжнародного агентства з відновлюваних джерел енергії (IRENA). Варто зауважити, що країни-члени не висловили жодних заперечень щодо цього.
«Вперше за роки незалежності піднято питання співпраці з всесвітньо відомим Агентством у сфері відновлюваної енергетики. Участь України в IRENA дозволить налагодити тісну співпрацю з розвиненими державами у цій сфері, залучати передовий досвід і прогресивні механізми фінансування проектів у цій сфері. Найцікавіше те, що з’явиться можливість подавати заявки до абудабійського фонду розвитку (АDFD) на отримання дешевих кредитів на впровадження «зелених» проектів», – прокоментував Голова та додав, що наразі ключове питання – прийняття розробленого Держенергоефективності законопроекту «Про приєднання України до Статуту Міжнародного агентства з відновлюваних джерел енергії «IRENA».
Виступаючи, С. Савчук також розповів про законопроект № 4334 щодо стимулювання розвитку виробництва тепла з альтернативних джерел. Його мета – стимулювати заміщення газу місцевими видами палива і для цього надати органам місцевого самоврядування право встановлювати тарифи на тепло з альтернативних джерел на рівні 90% від діючого тарифу на тепло з газу для потреб бюджетних установ та населення.
«Таким чином, інвестор, який планує встановити твердопаливну котельню, отримає чітко визначений на законодавчому рівні тариф на тепло «не з газу». Це і буде тією гарантією, на яку чекають інвестори, особливо закордонні. Адже вони зможуть наперед розрахувати рентабельність свого проекту та розуміти, наскільки вигідно його впроваджувати», – пояснив Голова.
Сергій Савчук також наголосив, що законопроект вигідний усім: державі, інвестору і, головне, споживачам. Так, за розрахунками експертів, прийняття законопроекту дозволить скоротити імпорт газу на понад 3 млрд м3 та залишити в економіці держави 600 млн. доларів, а з урахуванням мультиплікатору – близько 3 млрд. доларів. Кінцевий споживач відчує економічний ефект у зниженні тарифів, адже тепло «не з газу» буде на 10%дешевшим. Крім того, розвиватимуться ринки виробництва та споживання місцевих видів палива, створюватимуться нові робочі місця, збільшуватимуться надходження до місцевих бюджетів.
Голова Агентства також акцентував, що для реалізації цієї ініціативи в Україні є значний ресурсний потенціал, який до цього часу не реалізується. Використовуючи лише 30% відходів сільськогосподарських культур для виробництва тепла «не з газу», потенціал заміщення газу складатиме 9,3 млрд м3 газу у рік. Крім цього, енергетичними культурами потенційно можна замістити близько 20 млрд м3 газу в рік.
Як нагадав С. Савчук, законопроект № 4334 вже прийнято Парламентом у першому читанні за основу. Наразі його доопрацьовано та очікується його розгляд на засіданні Комітету ВРУ з питань ПЕК для винесення на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
У 2016 році Агентством проведено потужну роботу над створенням конкурентного ринку тепла. Саме така модель ринку – запорука зменшення тарифів на тепло для споживачів, заміщення споживання газу, збільшення обсягів використання місцевих видів палива. Вже розроблено та схвалено Концепцію запровадження в країні конкурентного ринку тепла, готуються проекти законодавчих актів щодо внесення змін до Закону України «Про теплопостачання» та суміжні закони.
Крім цього, у фокусі роботи Держенергоефективності – розвиток сфери виробництва рідких біологічних видів палива. Розроблено законопроект, який передбачає встановлення вимог щодо обов’язкового вмісту біокомпонентів (біоетанолу не менше 10%, біодизелю не менше 3% об’ємних) в обсязі реалізованого моторного палива. Це дозволить заміщувати біля 350 тис. тонн бензину та 150 тис. тонн дизелю у рік.
Окремо підготовлено законопроект, який стимулюватиме встановлення когенераційних установок в країні. Документ передбачає здійснення обов’язкової оцінки потенціалу застосування високоефективної когенерації в цілому по країні та для об’єктів потужністю більше 20 МВт при істотному оновленні діючих теплогенеруючих об’єктів або будівництві нових потужностей теплової генерації.
Голова Агентства також розповів про законопроект, який дозволяє в майбутньому вирішити проблему резервування потужностей для приєднання електростанцій до мереж.
«Розроблено проект Закону України, яким ми пропонуємо обмежити термін дії технічних умов до 2 років з можливістю їх продовження до 5 років. Таким чином, планується уникнути ситуації, яка склалася у 2015-2016 роках, коли інвесторами зарезервовано 3,6 ГВт потужності для приєднання об’єктів відновлюваної енергетики до мереж, але досі не розпочато їх реалізацію», – додав Голова, інформує Управління комунікації та зв’язків з громадськістю Держенергоефективності.
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися