Що купують під час війни українці, а від чого відмовилися
Війна внесла корективи у життя кожного з нас. Змінилися і наші попити, і заробіток, і буденність загалом. Багато хто відмовився від поїздок, дорогих покупок нерухомості, коштовних подарунків рідним. Хтось пішов на фронт, а хтось піднімає економіку у тилу. Зараз навіть діти пробують себе у волонтерстві, навчилися заощаджувати й збирати кошти на підтримку армії та внутрішньо переміщених осіб. Малеча охоче ділиться з новими однокласниками іграшками, продуктами та грошима, пригощає домашніми смаколиками та солодощами. Ми всі стали іншими.
Тож що зараз найбільш активно купують наші земляки, від чого готові відмовитися і як заощаджують кошти? Про це дізнавався «Карпатський об’єктив».
Яка ситуація по Україні загалом
Загалом потреби у всіх нас різні, тому змалювати якусь загальну картину складно. Тим не менше, спробуємо проаналізувати спочатку ситуацію у державі загалом.
І тут на допомогу нам приходить статистика.
Міжнародна компанія «Gradus» нещодавно провела детальне дослідження українського ринку і з’ясувала певні цікаві деталі.
Зокрема, згідно з розвідкою статистів, серед українського населення основна частка грошей спрямовується на продукти харчування. Ця ніша займає цілих 58% витрат. Ну… логічно, адже їсти хочеться всім і без цього поки що людство не навчилося виживати.
На другому місці, на жаль, ліки. Із початком війни наші земляки хворіти не перестали. Навпаки – з’явилися непередбачувані термінові потреби, адже обстріли не припиняються і через них страждають невинні люди. Звичайно, їм після поранень доводиться звертатися за медичною допомогою. Отже, на ліки в українців іде 33% грошей із домашньої каси. При цьому ще й багато хто боїться дефіциту препаратів, тож закуповує фармакологічні засоби, як кажуть, про запас.
Третина нашого люду витрачає гроші на одяг та взуття. Звісно, при цьому хоч і затрати намагаються всі зводити до мінімуму, але на зиму про теплу одежу усе ж треба подбати. Важливо зазначити, що найбільше витрат на цю статтю саме у тих, хто переселився у інші регіони. Та це й не дивно, адже при переїзді усе необхідне з собою забрати просто неможливо.
Іще 29% витрат українці спрямовують на засоби для особистої гігієни і догляду. Це також передбачувано, адже такі покупки є вкрай необхідними.
17% доходів, тобто ще меншу частку опитані витрачають на побутову хімію. Рівно стільки ж – на товари для тварин. На дітях же дещо почали заощаджувати. На речі та необхідне для них в основному витрачають 14% сімейного бюджету.
Це – приблизна картина воєнних витрат населення у межах держави.
На що з продуктів витрачають кошти закарпатці
А тепер спробуємо розібратися, що найчастіше купують наші земляки.
На Закарпатті жодного подібного дослідження не робилося, тож доведеться аналізувати самотужки, звертаючись за допомогою до продавців товарів.
Анна Коваль – власниця продуктового магазину в Хусті. Вона уважно стежить за тим, що користується попитом серед покупців, адже повинна знати, якого товару треба замовляти більше, а якого менше, від якого ж взагалі краще відмовитись.
«Незважаючи на те, що нам завозять «золоті яйця», люди чи не найбільш активно купують їх. Попри високу вартість, покупці бояться, що яйця ще більше подорожчають. Та й господиням під час приготування їжі без них обійтися важко. Також беруть картоплю, крупи, макарони. Великим потитом користуються хлібо-булочні вироби. А от м’ясної продукції почали купувати значно менше. Це ж стосується і сирів», – розповідає вона «Карпатському об’єктиву».
Світлана Сидоряк – продавчиня у одному з закарпатських мережевих супермаркетів. Тож цікавимося в неї, з якими товарами люди найчастіше ідуть до каси.
«Крупи, йогурти, цукор, яйця, каші швидкого приготування у наших земляків у найбільшому пріоритеті. Менше люди купують солодощів, печива, шоколаду, алкогольних та безалкогольних напоїв, за винятком води. Із фруктів часто купують банани, зараз ще й апельсини, гранати, лимони. Із овочів – моркву, капусту, буряк та картоплю. Ковбаси розхолодяться слабше. Це ж стосується і тушонок. А от напівфабрикати: пельмені, вареники йдуть добре. Випічка – непогано, але торти слабо», – наголошує вона.
А що найбільш активно купують на ринку? Ми побували на овочевому у Хусті. Там людей завжди багато. Дехто бігає з сумками, дехто йде з порожніми руками, хтось щось носить… Більшість заклопотані, стурбовані, захекані.
Багато покупців біля жінок із домашнім молоком, сиром, сметаною. Також до багажників чоловіки тягнуть мішки з картоплею та капустою. Купують і цибулю, і часник, і помідори, і свіжу редиску, і квасолю.
Біля м’ясних крамниць люду небагато, але покупці є. Беруть у основному курятину та яловичину. Хтось замовляє кістки для собак, а хтось просить свинину на шашлик. Сказати, що закарпатці відмовилися від більш дорожчої продукції під час війни – не можна. Можливо, апетити применшили, але на їду у нас грошей точно не шкодують, бо поїсти наші краяни люблять добре і смачно.
А як із технікою та електротоварами?
Через відключення світла закарпатці почали активно шукати генератори.
Про це «Карпатському об’єктиву» розповів продавець електроніки та речей для дому Іван Подолей із Тячева.
«Я продаю по 19 тисяч гривень. У мене вже 20 штук замовили у Вінницю. Там їх продають по 33 тисячі. Мені ж привозять товар із-за кордону і я даю людям по-совісті, недорого, бо розумію, у всіх свої проблеми, – запевняє він. – Також зараз добре продаються різні електрообігрівачі. Ціни – від 500 гривень. Не можу сказати, що найкраще продаються найдешевші. Беруть середні. Купують і масляні радіатори. Просять також спеціальні лампи, які заряджаються від сонця і працюють у темряві. Коштують найпростіші з них від 300 гривень. Є й такі, від яких можна заряджати телефони. Ці – дорожчі. Їхня вартість – в межах 3 тисяч. За 3,5 можна купити невелику сонячну станцію. Одним словом, зараз у попиті все, що пов’язане зі світлом та теплом», – наголошує він.
А як із гаджетами, телефонами?
«Продажі комп’ютерів та ноутбуків упали, – каже господар магазину комп’ютерної техніки з Виноградова. – Не те, щоб люди зовсім їх не купували, але беруть слабо. Телефони теж у нас купують рідше, ніж раніше. А от на повербанки останнім часом почалася справжня навала. Ціни – від 1500 гривень. Є й дорожчі – по 2300, по 3700, по 5 тисяч, по 6500. Також я завіз світлодіодні ліхтарики. Це зробив під потребу, бо було багато замовлень. Коштують вони від 500 гривень. Відколи почали виключати вуличне освітлення – цей товар став одним із найбільш затребуваних. Просять і гасові лампи, та я їх не продаю, не моя спеціалізація».
Що ще купують закарпатці
Найпростіше зараз дізнатися думку людей через соціальні мережі. Тож у одній із них ми запустили спеціальне опитування. Результати виявилися доволі цікавими.
Отже, на їжі не збираються заощаджувати 99% закарпатців. На ліках не можуть собі дозволити економити 57% наших земляків. Також 54% не готові відмовитися від товарів для дітей, у тому числі оплати за секції, гуртки, послуг репетиторів. 38% опитаних готові і далі витрачати гроші на кафе та розваги, а 27% – на подорожі.
А на чому заощаджують наші краяни?
Більшість – 98 відсотків опитаних відмовилися від брендового одягу, обирають дешеві речі, або не витрачають кошти на такі покупки зовсім. 74% рідше ходять до перукарні, роблять манікюр та педикюр, 62% купують дешевшу косметику, 54% – не купують меблі, хоча є в них потреба, 53% – заморозили будівництво і не вдаються до покупок будівельних матеріалів.
Ще 47% перестали відзначати різні сімейні події, Дні народження, не запрошують гостей на релігійні свята.
32% закарпатців почали більше ходити пішки і менше купують бензину та дизпалива, користуються громадським транспортом чи велосипедами.
І ще один цікавий нюанс, мешканці області почали частіше замовляти товари через інтернет, а не купувати у магазинах. Можливо, ця звичка зародилася ще під час карантинів. Отже, перевагу онлайн-покупкам надали 54% опитаних.
Найчастіше замовляють через спеціальні сайти закарпатці, як не дивно, саме одяг – 67% опитаних. На другому місці техніка та гаджети – 56%, на третьому – нові продукти, яких немає у місцевих крамницях – 42% людей.
Варто відзначити і ще один цікавий нюанс. 86% закарпатців від початку війни хоча б раз донатили на армію чи фінансово підтримували внутрішньо переміщених осіб.
Тож незважаючи на непросту ситуацію у державі, наші краяни все ж активно працюють, купують, допомагають іншим. А як же інакше. Ми повинні жити далі і вірити у найкраще!
Марина АЛДОН
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися