Перше засідання Верховної Ради, що відбулося 29 серпня, позначилося великим переліком призначень та прийнятих рішень. Та, поки більшість українців обговорювала новоспечених міністрів, сотні тисяч власників автомобілів з єврономерами раділи іншому. Як і обіцяв Президент України Володимир Зеленський та його команда, на першому ж засіданні депутатів були відтерміновані на 90 днів космічні штрафи за нерозмитнені євробляхи, прийняті ще за часів попередньої влади.
![](http://ekonomika.ko.net.ua/wp-content/uploads/2019/09/10_main.jpeg)
Але про все за чергою… Ще під час виборчої кампанії, тоді ще кандидат у Президенти України, Володимир Зеленський обіцяв з’ясувати проблему «євроблях» за умови перемоги у президентській гонці.
Згодом, уже в якості гаранта Конституції, пан Володимир мав кілька зустрічей з активістами ГО «АвтоЄвроСили», під час яких пообіцяв допомогти у вирішенні цього питання. І сказав власникам «євроблях», що новий склад Верховної Ради обов’язково візьметься за це питання і воно буде одним із першочергових, оскільки тодішні парламентарі не хотіли нічого робити у цьому напрямку.
І ось уже на минулому тижні відбулася зустріч між «євробляхерами» і представниками команди Президента та дотичними до цієї теми працівниками центральних органів влади.
А на цьому тижні події значно активізувалися, адже 29 серпня розпочала роботу Верховна Рада нового скликання, яка має монопартійну більшість «Слуги народу». І всі одразу згадали заяву новопризначеного Генерального прокурора України Руслана Рябошапки щодо пріоритетності цього питання, озвученого ним минулого тижня у день проведення «круглого столу» з «євробляхерами», та голосування за нього.
Зокрема, у заяві після «круглого столу», тоді ще заступник керівника Офісу Президента України, Руслан Рябошапка повідомив: «Президент виходив з ініціативою відтермінувати застосування цих штрафних санкцій півтора місяця тому – ще коли Парламент працював. Парламент відмовив у цьому, відповідно цей закон не був прийнятий. Наразі він є пріоритетним для Президента і першого ж дня роботи Парламенту він буде прийнятий. За 3 місяці – час, на який буде відтерміновано ці штрафи, – має бути напрацьовано законопроект, який урегулює порядок розмитнення».
Першого ж дня роботи нового парламенту співзасновник ГО «АвтоЄвроСила» Олександр Чернявський на своїй сторінці у соціальній мережі Фейсбук зазначив: «Сьогодні вночі Верховна Рада проголосувала за відтермінування невиправдано велетенських штрафів ще на 3 місяці. За цей час ми разом із командою Президента маємо оперативно розробити оптимальний закон. Уже незабаром відбудеться наша наступна зустріч, під час якої будуть обговорені всі нюанси». 29 серпня зазначений законопроект №1030 вже був опублікований на сайті Ради, проте текст його був відсутній. З’явився текст на сайті Верховної Ради України вже наступного дня – 30 серпня.
У пояснювальній записці до нього, зокрема, зазначено: «Проектом закону пропонується продовжити на 90 днів строк набрання чинності окремими положеннями законодавчих актів України, якими передбачена посилена відповідальність за порушення при переміщенні транспортних засобів у митних режимах тимчасового ввезення і транзиту на території України».
Оскільки питання «євроблях» перед Президентом України, урядовцями на народними депутатами порушувала ГО «АвтоЄвроСила», а її представники завжди присутні на профільних заходах, керівник організації Олег Ярошевич і озвучив основні вимоги. «Повинні бути однакові правила для авто будь-якого віку. Ми пропонуємо 20% ПДВ, 10% мита, 3% до Пенсійного фонду і 1,5% військового збору. Але ключове питання – акциз», – сказав Ярошевич.
Базові ставки акцизного податку пропонується залишити на поточному рівні: для авто з бензиновим двигуном – 50 євро, для авто на дизелі – 75 євро.
Йдеться саме про базові ставки, до яких, згідно з чинним законом, застосовуються коефіцієнт двигуна (об’єм) та коефіцієнт віку (кількість повних календарних років авто). Останній пропонують прибрати.
Тобто за «бензинове» авто будь-якого віку об’ємом двигуна 2 тис. куб. см доведеться заплатити всього 100 євро. Відповідно ж до чинного законодавства, з урахуванням вікового коефіцієнта, за такий транспортний засіб треба сплатити значно більше: за п’ятирічне авто — 500 євро, за 15-річне – 1,5 тис. євро.
Кінцевий результат, на думку «євробляхерів», має дорівнювати середньостатистичним європейським стандартам. Якщо зараз вартість розмитнення машини з іноземними номерами сягає 300-400% від вартості «залізного коня», то після корегування документу вона зменшиться щонайменше в 10 разів.
«Якщо хоча б прибрати акциз чи коефіцієнт віку, ми вже отримаємо значний результат – розмитнення коштуватиме близько 35% від вартості придбаної автівки. І то – це найпростіший варіант, що не потребує кардинальних змін у законі. Цифру можна ще дещо зменшити, якщо відпрацювати певні поправки безпосередньо в положеннях закону», – ділиться з нами своїми міркуваннями Олександр Чернявський.
«Опрацюванням змін займатимуться 2 підгрупи. Одна – безпосередньо митом і тарифами, а друга – процесом впровадженням змін, зокрема екологічних стандартів норм, де є багато обмежень. Я хочу, щоб ми доволі швидко працювали, тож із моменту запуску Верховної Ради ми почнемо взаємодію з виконавчої гілкою влади, з представниками «АвтоЄвроСили», імпортерами і дилерами», – відзначає у минулому начальник Головного сервісного центру МВС України, а зараз міністр інфраструктури України Владислав Криклій, який особисто очолить робочу групу, що займатиметься розробкою удосконалень у цьому питанні.
Один із лідерів «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський також зауважив, що «подальші зміни сприятимуть не тільки значному зниженню цін на розмитнення, а й створять лояльні умови для завезення мікроавтобусів та вантажних автомобілів. До речі, окремою категорією у законі стоять мікроавтобуси, вантажні авто та ретрокари».
«Необхідно підіймати питання відносно того, щоб можна було завозити транспортні засоби не тільки легкові, а й вантажні. І по євронормах з екологічних стандартів теж потрібно переглянути підхід. Бо, наприклад, ретромобіль не має легального механізму завезення – його немає взагалі. Ми розраховуємо, що за 1-2 місяці всі ці позиції будуть напрацьовані», – наголошує Владислав Криклій. Відповідні зміни та терміни підтримують і в команді Президента.
Також «євробляхерів» попередили – це буде остання відстрочка для розмитнення і після прийняття нового закону правила обов’язково зміняться.
Юрій КОПИНЕЦЬ