Закарпатські туристичні компанії та туроператори розказали, як обрати безпечний відпочинок та відстояти свої права при форсмажорах
В Ужгородському прес-клубі відбулося засідання прес-клубу на тему “Ринок туристичних послуг: як обрати безпечний відпочинок”. Із журналістами зустрілися представники закарпатських туристичних компаній, щоб обговорити ситуацію з якістю туристичних послуг в Україні, а також відповідальність туроператорів, безпеку туристів тощо.
З початку літнього сезону в Україні трапилось кілька конфліктних ситуацій, в які потрапили відпочивальники, зокрема, клієнти Join Up. Володимир Сагарда, директор Туристичної агенції “Join Up to Travel”(Ужгород) та мережі агенцій “Аміго Тревел” розповів, що ситуація, пов’язана з масовими очікуваннями та відкладенням авіарейсів вже вирішена і назвав кілька причин. Одна з причин– затримка ліцензії екпортантом, відтак затримали два літаки. «Не були продовжені контракти, авіакомпанія SkyUp Airlines підвід туроператора Join Up, туроператор нас, а ми- туристів. Дана ситуація виправилася, Join Up оптимізував програму, знявши чартери з кількох міст (Чернівці, Кривий Ріг та інші), залишивши у Львові, Одесі, Харкові та Києві. Рейси вилітають вчасно і ситуація налагоджується,- каже Володимир Сагарда. — За його словами, рейси переносяться і через те, що авіасудна дешевих авіаліній не є новими і при поломках рейси переносять, від чого страждають туристи. При цьому туроператори реагують на ситуацію і намагаються компенсувати неприємні моменти. «Ситуація покращується, SkyUp запустила нові авіасудна, а також аеробус на 320 місць, який розпочне польоти через 2-3 тижні. Туорператор Join Up отримав дозвіл на виконання 55 чартерних рейсів, загалом ситуація вирівнюється, туристи це скоро відчують», – додав Володимир Сагарда.
Другою проблемою після затримки рейсів для туристів є овербукінги, коли стаються накладки у готелях і на один номер претендують кілька відпочивальників. «Непоселення трапляються щороку, на номери в готелі можуть претендувати туроператори інших країн,- коментує Володимир Сагарда. — Ми зв’язуємося або з приймаючою стороною, або оператором, і часто людей поселяють у більш кращий готель. Такі випадки стаються у «гарячий» сезон.
Ірина Газій, директор Туроператора по внутрішньому і зовнішньому туризму “Батерфлай-Тревел” зазначила: «Ми ні в якому разі не відвертаємося від клієнтів, намагаємося вирішити проблеми, якщо вони сталися. Всі хочуть відпочивати дешево. Це означає: хочемо користуватися дешевим транспортом, дешевими готелями. Іноді все це повертається бумерангом на нас і туристів. Що таке чартер? Оператор, який прораховує пакет туристичних послуг для туристів, викуповує крісла чи цілі літаки, домовляючись про найнижчу ціну. Але в таких випадках немає резервних літаків як при дорожчих регулярних рейсах. Крім того, у випадку збою графіку спочатку обслуговують регулярні рейси, а потім чартерні. Це не означає, що ми відмовляємо наших клієнтів користуватися чартерами. Чартер — це універсальність, дешево, зручно, але треба мати на увазі, що, можливо, доведеться, зіткнутися з переносом рейсів, відміною рейсів. До цього треба бути готовим».
За словами Ірини Газій незначною є і кількість тих туристів, які знають про свої права у сфері аіваперевезень. «На сьогодні діють цілі служби, абсолютно безкоштовно. І якщо дійсно був перенос рейсу, можуть добитися компенсації і добиваються їх. Згідно із законодавством, діють такі норми: якщо був відмінений рейс відстанню до 1500 км, компенсація за 1 квиток становить 250 євро. Якщо відстань до 3500 км, то можна отримати 400 євро за квиток, якщо більше 3500 км – 600 євро за квиток. Для того, щоб мати таку можливість, необхідно зібрати пакет документів. Зауважу, турист, який хоче отримати компенсацію, фізично на руках має мати квиток. А також повинен скласти скаргу, перебуваючи в аеропорту на місці відправки і спромогтися підписати скаргу із свідками, бажано сфотографувати табло, де буде видно, що рейс скасовано. До авіакампанії можна звернутися в електронній формі. Якщо ці речі є наявні, стався такий випадок (навіть впродовж останніх 3 років) можна добиватися компенсації, – каже фахівець. – Щодо компенсацій, які мають бути надані туристу на місці, все чітко прописано у повітряному кодексі. Діють правила повітряних перевезень пасажирів і багажу. Є певні рамки, які компенсації може очікувати турист. Все прив’язується до кілометражу. Якщо літак довжиною рейсу до 1500 км і затримка на 2 год може бути компенсація. Кошти компенсуються, як правило, за регулярні рейси. Щодо чартерів, оскільки нас зобов’язують укладати інколи і для нас невигідні договори, мусимо переносити у договір з туристами. 99,9% угод — турист не може пред’явити путівку, а в нього вкладена вартість чартера. І туристи йдуть на такі умови, оскільки всі хочуть дешево відпочити. Якщо літак не вилетів і туристи чекали понад 5 год, авіаперевізник має надати туристам готель, харчування або компенсувати мова. Це стосується також чартерних рейсів».
Олександра Крафчик, директор Туристичної компанії “Craft.chic.travel agency” зауважила, що не всі турагенції стоять осторонь, якщо трапляється не дуже комфортна ситуація з відпочивальниками. «Необхідно, щоб люди звертали увагу в першу чергу на ті агенції, які не розглядають свій бізнес як бізнес одного дня. Які намагаються в першу чергу захистити права своїх туристів і 24 год на добу знаходяться на зв’язку, якщо трапляється неочікувана або неприємна ситуація. При виборі турагенції зважайте, скільки років вона на ринку послуг, який має досвід тощо», – каже Олександра Крафчик.
«На сьогодні з урахуванням розвитку технологій, збільшення числа турагентств і зниження середнього чеку, турагентства отримали більший поштовх розвиватися професійно, – каже Юрій Осадчук, директор Туристичної агенції “Anex Tour”. – Ця сфера за останні 15 років пережила банкрутство кількох туроператорів, наприклад, «Нью тревел», Kari, інших. Все це-досвід, і люди повинні уважно ставитися до вибору туристичної агенції. Якісна організація не уникає відповідальності».
«Щороку трапляються якісь нові дива та форсмажори. Турагентства з досвідом знають, як поводити себе у тій чи іншій ситуації. По-друге, поінформованість та компетентність впливає на якість відпочинку. І багато важить репутація. Ужгород – місто невелике «сарафанне» радіо працює. Звертайте увагу на такі деталі, –додала Вікторія Гутій, фінансовий директор Туристичної кампанії “Магеллан”.
На сьогодні в Ужгороді близько 40 агентств, але оскільки останні два роки турагенціям дозволено працювати без ліцензії, такі послуги тільки в Ужгороді можуть надавати удвічі більше осіб та організацій.
Популярні напрямки цього літа, традиційно Туреччина, Єгипет, Греція, відпочинок в яких достатньо бюджетний. Додалася до списку цього року Албанія. Фахівці туристичних послуг також зазначають, що зростає кількість турів в екзотичні країни, наприклад, Занзібар, чи Мальдіви, які подешевшали.
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися