Імпорт вживаних автомобілів з Європи стане доступнішим для українців?
4 липня президент України Петро Порошенко підписав законопроект №3251 «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів», але на нього ще чекають певні зміни.
Парламентарії прийняли законопроект ще 31 травня 2016 р., а спікер Верховної Ради Андрій Парубій підписав 16 червня і передав на розгляд Президенту. За законопроект проголосували 237 народних депутатів.
Цей документ пройшов довгий шлях – спікер його підписував двічі, оскільки перший раз була порушена процедура: закон не міг бути підписаний через внесення проекту постанови про його скасування членом депутатської групи «Відродження» Дмитра Святаша, який пропонував «скасувати рішення Верховної Ради України від 31 травня 2016 року про прийняття в другому читанні та в цілому законопроекту №3251». І саме 16 червня Верховна Рада відхилила постанову, що блокує підписання даного закону.
До голосування за даний законопроект депутати проголосували за поправку, згідно з якою законопроект набуде чинності з 1 числа наступного місяця після його публікації.
Законопроект передбачає зниження розміру акцизного збору на легкові уживані автомобілі до 31 грудня 2018 року, з метою мінімізації використання схем “тимчасового ввезення” для ухилення від сплати податків. Водночас, у законі йдеться лише про ті уживані автомобілі, які випущено не раніше 2010 року (за екологічним стандартом «Євро 5», який діє в Україні). Причому, виникає одна проблема – з 1 січня 2018 року, в Україні повинен бути введений новий стандарт «Євро 6», що забороняє імпорт авто віком старше 3-4 років, а це автомобілі 2015 року випуску.
Як повідомлялося, в пояснювальній записці до законопроекту №3251, авторами якого є 94 народних депутати, що на тлі девальвації національної валюти та падіння купівельної спроможності населення значно знизилися обсяги продажу автотранспортних засобів, що призводить до скорочення робочих місць і у виробництві, і в продажу авто та зниження надходжень до бюджету.
“Споживачі не в змозі купувати нове імпортне авто через його високу вартість у гривні та не можуть купувати імпортоване вживане авто через високі ставки акцизного податку, що робить його ціну неконкурентоздатною”, – йдеться в пояснювальній записці.
Як вважають експерти, метою прийняття закону є встановлення ставки акцизного податку на вживані автомобілі на рівні ставок акцизного податку на нові автомобілі. Очікується, що ціни на нові автомобілі теж знизяться десь на 15-20 %, але за умови, що вживані автомобілі з Європи заполонять наш ринок. Тоді у власників автосалонів не буде вибору, вони будуть змушені спускати ціни, щоб не втратити покупців. Але це викликає сумніви.
Таким чином, ціна на вживані автомобілі знизиться на 3-8 тисяч євро, але все залежить від об’єму двигуна. Для розмитнення автомобіля з двигуном 1 літр знадобиться заплатити 63 євро замість 1761 євро, для розмитнення дволітрового авто потрібно буде заплатити 534 євро замість 4882 євро.
Але одночасно, ставки акцизного податку, встановлені цим законом, не застосовуються для легкових автомобілів, якщо вони з країни, визнаної державою-окупантом і державою-агресором відносно України, або ввозяться з території держави-окупанта.
Ставки не застосовуються на авто, які ввозяться на митну територію України особою для власного використання або на користь інших осіб за договорами купівлі-продажу, поставки, комісії, доручення, поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду у кількості понад один легковий автомобіль протягом календарного року.
У разі відчуження протягом 365 днів з дня реєстрації транспортних засобів, при ввезенні яких були застосовані ставки нового акцизу, платник податку зобов’язаний буде сплатити акцизний податок за старим тарифом.
Громадяни нашої держави, особливо в прикордонних областях, купують авто в Європі та використовують їх в Україні без сплати податків. Зокрема, широко поширені схеми тимчасового ввезення нерезидентами та використання авто в митному режимі транзиту.
За інформацією Державної фіскальної служби, у 2014 році з метою транзиту на митну територію України переміщено 61,5 тис. транспортних засобів особистого користування, половину з яких можна було б офіційно оформити, якби не високі акцизи.
Так, автори закону очікують, що 4,5 тисячі авто, що відповідають стандарту Євро 5 і перебувають в режимі транзиту, принесуть до бюджету 300 мільйонів гривень у разі офіційного оформлення. За різними оцінками, первинні обсяги продажу вживаних авто у 2016 році зростуть до 20 тис. одиниць.
Виникає дуже важливе питання: що ж робити уже існуючим власникам авто на транзитних номерах? Для них закон передбачає так звану “податкову амністію”. Тобто, замість збільшення періоду перебування авто (зараз це 5-10 днів) до бажаних 30 днів, новим законом передбачається можливість розмитнити авто, за умови володіння ним не менше року. Тобто надасться можливість власникам авто (а їх за офіційними даними близько 100 000) легалізувати своє авто – сплатити офіційно адекватну ціну за розмитнення.
Слід звернути увагу на те, що в Закарпатті переважна більшість автомобілів на транзитних номерах не відповідають стандарту «Євро 5» і для них єдина можливість продати свої автівки та купити нові, або і далі їздити на «пересічку» кожні 5 днів.
Хоч Петро Порошенко й підписав закон, але в четвер, 7 липня до нього ще будуть вносити зміни. Ми й надалі будемо слідкувати за розвитком подій та висвітлювати їх.
Вікторія КОПИНЕЦЬ
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися