Коли відійде в минуле «маршрутка – собача будка» в Ужгороді?
До початку вересня Ужгород отримає 10 нових низько-підлогових тридверних автобусів «Електрон». Кожен такий транспортний засіб вміщує 102 пасажирів та обійдеться міському бюджету в 5,4 млн грн. Про це йдеться на сайті «Наші гроші» з посиланням на систему електронних торгів «Прозорро».
У першу чергу вражає ціна автобусів, адже з цифрою у 200 тисяч доларів одразу виникає асоціація з якимось розкішним транспортом на зразок «Ферарі» чи «Ламборджині». А тут автобус «Електрон». Порівнюємо з цінами в сусідньому Львові: там такі ж автобуси, тільки на 12% дешевші. Дивимося за кордоном: ціни коливаються й починаються від 170 тисяч зелених. Отож місто витратить на ці автобуси близько 1,8 млн дол.
Що ж буде з теперішнім міським транспортом? У скільки це обійдеться міському бюджету та пасажирам? Чому саме «Електрон»? Чи планують закупити більше автобусів? Відповіді на ці та інші питання ми шукали в мерії.
Ось які факти нам повідомив заступник міського голови Ігор Фартушок:
- У наступні 10 років міський транспорт стане повністю муніципальним.
- Найближчим часом буде введений електронний квиток.
- Це завідомо збитковий проект.
- Гранти розглядають як джерела фінансів для закупки наступних партій автобусів.
- У подальшому можливий варіант закупівлі дешевших автобусів, що були у вжитку в Польщі.
«Бізнес став нецікавим для перевізників»
На сьогодні контракти з містом мають чотири перевізники. Ігор Фартушок розповів також про проблеми, що виникають у ході співпраці з ними: «Є такі міські маршрути, на які ніхто не хоче подаватися. Бізнес став нецікавим для перевізників. Вони також мають значні труднощі з наймом висококваліфікованого персоналу у зв’язку з трудовою міграцією. Був випадок, коли перевізник відмовлявся від маршруту через поганий стан доріг (той маршрут перекривали іншими), або ситуація, коли автобус є, але не виїжджає, бо немає водія. Тому вирішили створити власне комунальне підприємство».
Міський транспорт – збитковий
Щодо вартості перевезення пан Ігор зазначив: «Щоб міський транспорт став рентабельним і ми могли говорити про якийсь його розвиток, ціна має бути на рівні 80 грн для людини. Але наразі про підвищення не йдеться, вартість проїзду для громадян не зміниться».
«Усюди у світі маємо практику, коли міський транспорт збитковий і оновлення техніки відбувається за рахунок грантових коштів, різних фондів, які покривають 85% витрат, а 15% – органи самоврядування. Для того щоб отримати гранти на закупівлю та оновлення міського транспорту, нам потрібно було створити хоча б мінімум за свої кошти, а далі залучатимемо інші види фінансування», – розповів заступник про причини створення власного комунального підприємства при міській раді, яке завідомо не є рентабельним.
Чому саме «Електрон»?
«Можна було відразу купити «Богдани» чи МАЗи, вони є готові на складах у виробника. Однак вибір зробили на користь «Електрона» через антикорозійні властивості кузова, комфорт під час їзди, маневреність. Це український виробник, але працює за патентом «Мерседеса», двигун виготовлений у Британії, коробка передач німецька, електроніка японська», – розповідає чиновник.
Також відомо, що замовлені для Ужгорода автобуси будуть оснащені кондиціонерами, трапами для візків, монітором 18”, маршрутними покажчиками, двома камерами відеонагляду в салоні та накопичувачем для запису відео з камер спостереження.
На наше запитання, чи розглядали варіанти закупівлі вживаного транспорту, Ігор Іванович продовжив: «Зараз польські компанії закуповуватимуть по грантах новий автопарк, а ми зможемо взяти в них за низькою ціною, але в хорошій комплектації та в гарному стані їхні автобуси».
Містяни задоволені
Ужгородці вже мали змогу протестувати всі переваги й недоліки цього транспорту під час Днів міста у вересні минулого року. Тоді такий автобус курсував вулицями Ужгорода задля експерименту. Кажуть, тестування відбулось успішно, навіть пасажири залишилися задоволеними.
Ще в кінці лютого мер міста повідомив про замовлення таких автобусів. Урешті 24 березня стало відомо про завершення торгів і визначення переможця. Уже є договір, переведено першу частину коштів.
Нагадаємо, для забезпечення потреб пасажирів місту потрібно близько півсотні таких автобусів. Варто зауважити, що вони стануть першим комунальним транспортом Ужгорода, дотепер в обласному центрі працювали тільки приватні перевізники.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися