Місцеві податки і збори – вагомий крок до покращення життя громад Закарпаття

Опубліковано: | Переглядів: 1689
  • Поділіться із друзями:

Одним із важливих джерел доходів бюджетів органів місцевого самоврядування є місцеві податки і збори. Формування значної частини їхніх доходів перебуває в прямій залежності від того, наскільки ефективно вони можуть організувати весь комплекс робіт.

1

Запровадження та встановлення розміру податків і зборів (у межах, визначених Податковим кодексом) належить виключно до компетенції органів місцевого самоврядування. Тож вони мають реальні можливості впливати на обсяги надходжень зазначених платежів до відповідних бюджетів.

Яка ситуація нині на Закарпатті із місцевими податками та зборами, говоримо з начальником Головного управління ДФС у Закарпатській області Олексієм Петріченком.

– Пане Олексію, поясніть, будь ласка, що це таке – місцеві податки і збори, яка їхня роль?

Варто почати з того, що є державний, а також місцевий бюджети. Зведений бюджет включає і місцевий, і державний. Місцевий бюджет сплачується по територіальних громадах, державний централізовано консолідується в столиці. Місцевий бюджет розподіляється по громадах. І ці кошти вони можуть використовувати для своїх потреб: благоустрою або фінансування тих чи інших соціальних проектів.

– Яка ситуація нині в об’єднаних територіальних громадах Закарпаття: чи встановлені всюди місцеві податки, у яких розмірах, які види й наскільки збагатилися громади завдяки їм?

– Наразі в нас сформовано лише кілька територіальних громад. Однак саме місцева влада може підвищувати інвестиційну привабливість території, впливати на створення робочих місць, контролювати використання природних ресурсів, що й сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів.

У частині місцевих податків та зборів місцева влада має певну самостійність. Безумовно, установлення місцевих податків і зборів, не передбачених Податковим кодексом, забороняється. На сьогодні до повноважень органів місцевого самоврядування й рад ОТГ належать: установлення місцевих податків та зборів; визначення переліку податкових агентів щодо сплати туристичного збору; прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об’єкта оподаткування, порядку справляння та надання пільг. Повноваження місцевої влади щодо місцевих податків і зборів є доволі широкими, але здійснюються виключно в межах норм Податкового кодексу України.

На сьогодні всі органи місцевого самоврядування й рад ОТГ визначили ставки місцевих податків та зборів. Зараз ми можемо говорити про надходження до місцевих бюджетів у цілому або ж по певному району, місту чи селищу. Так, загалом з початку року до місцевих бюджетів області надійшов 1 млрд 912 млн грн, це на 355 млн грн більше порівняно з минулим роком. По містах і районах у нас традиційно лідирують Ужгородський та Мукачівський. Так, до місцевих бюджетів Ужгорода й Ужгородського району разом надійшло майже 682,3 млн грн, Мукачева та Мукачівського району – майже 387,4 млн грн.

– Який податок становить найбільшу частку надходжень до місцевих бюджетів?

– Ні для кого не є таємницею, що основне та стабільне джерело наповнення місцевих бюджетів – це податок на доходи фізичних осіб. Він становить найбільшу питому вагу надходжень по області, а саме 65–70% усіх надходжень до місцевого бюджету.

З початку року до місцевих бюджетів Закарпатської області спрямовано близько 1 млрд 325 тис грн податку на доходи фізичних осіб. Ця сума майже на 290,1 млн грн більша порівняно з минулорічним показником відповідного періоду.

– Окрім ПДФО, які ще податки значно поповнюють місцеві бюджети?

Насамперед це єдиний податок, який сплачують фізичні та юридичні особи. На сьогодні в Закарпатській області зареєстровані 31293 платники єдиного податку – фізичні особи та 569 юридичних осіб – платників єдиного податку 4-ї групи. Вони перерахували до місцевих бюджетів нашого краю понад 260 млн грн.

Узагалі до місцевих податків і зборів належать: єдиний податок; податок на майно, який включає в себе податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; податок на землю та транспортний податок, туристичний збір та збір за місця для паркування транспортних засобів.

Щодо транспортного податку, то місцеві органи влади своїм рішенням мають тільки прийняти його. Стосовно ж єдиного податку, податку на землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та туристичного збору вони повинні приймати такий розмір ставки, аби отримувати надходження.

Наприклад, деякі місцеві органи влади встановили розмір ставки податку на землю в розмірі 8 грн, тоді як комісія в банку становить 10 грн, а рекомендований лист коштує мінімально 12 грн. Тобто місцевим органам влади слід добре подумати над розміром ставок, адже це кошти, які вони потім можуть використовувати на розвиток громади.

– Наскільки останнім часом поповнилися місцеві скарбниці?

– Слід наголосити, що до повноважень органів місцевого самоврядування належить установлення ставок місцевих податків та зборів, а до повноважень ДФС – здійснення адміністрування податків, зборів, платежів та контроль за своєчасністю подання платниками звітності, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів.

Якщо говорити про надходження до місцевих скарбниць за останні три роки, то протягом січня – грудня 2015-го до місцевих бюджетів було спрямовано 1 млрд 748 млн 181 тис. грн, у 2016 році – 2 млрд 685 млн 603 тис. грн, у 2017 році – 3 млрд 340 млн 709 тис. грн. Тобто у 2017 році порівняно з 2015-м розмір надходжень збільшився майже вдвічі.

На сьогодні до місцевих бюджетів надійшло податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 18 млн грн, транспортного податку – 1 млн 592 тис. грн, плати за землю – 127 млн грн, туристичного збору – 1 млн 605 тис. грн.

– До якого часу громади повинні визначитися зі ставками місцевих податків і зборів?

– Усі рішення органи місцевого самоврядування мають прийняти до 1 липня, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та зборів. Інакше норми відповідних рішень застосовуватимуться не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Слід зазначити, що при сплаті більшості місцевих податків і зборів Податковим кодексом визначена лише верхня межа ставки. Тобто мінімальна ставка для таких податків дорівнює нулю.

Також варто наголосити, що органи місцевого самоврядування оприлюднюють до 15 липня всі прийняті ставки та передають інформацію до контролюючих органів. Крім того, платники можуть використовувати зведену інформацію щодо прийнятих ставок з офіційного веб-сайту Державної фіскальної служби.

– Які, на вашу думку, зміни потрібно вводити в систему оподаткування для збільшення надходжень до бюджету?

– Це зміни в спрощеній системі оподаткування, а саме ті, які б диференціювали її. Адже зараз «спрощенка» використовується бізнесом для мінімізації податків. Багато суб’єктів господарювання працюють через ФОПів. У них навіть немає юридичної особи. Замість неї діють десятки ФОПів, на рахунки яких надходить виручка. Досягли встановленого ліміту – закрили ФОП, відкривають інший. Це завдає дуже великих втрат бюджету. Тобто якщо ми залишаємо спрощену систему оподаткування, то необхідно таким чином установити ставки й такі умови, аби в суб’єктів господарювання не було можливості ухилятися від сплати податків. Ще одне – ми повинні прийти до того, щоб усі використовували реєстратори розрахункових операцій. Тим більше, що зараз ДФС планує впроваджувати пілотний проект щодо інноваційної системи реєстрації та обліку. Ідеться про онлайн-реєстрацію пристроїв (персональні комп’ютери, планшети, смартфони) без подання до контролюючих органів будь-яких паперових документів.

– Якщо підсумувати, то в чому перевага місцевих податків та зборів?

– Кошти, що спрямовуються до місцевих бюджетів, у тому числі з офіційних зарплат місцевих мешканців, а також від підприємницької діяльності, – це фінансовий ресурс, який при ефективному використанні дозволяє розвивати міста та села нашої області.

Тому надзвичайно важливе питання – прийняття рішень про встановлення місцевих податків і зборів сільськими, селищними, міськими радами й ОТГ, які створені згідно із законом та перспективним планом формування територіальних громад.

Христина БІКЛЯН

«Карпатський об’єктив»
Loading...

Анонси подій

Жовтень 2018
ПнВтСрЧтПтСбНд
« Вер   Лис »
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

Останні новини

Переглянути всі Останні новини
city.uz.ua Globalistic crossword

    Різне:

  • ТБ програма

  • Гороскоп

  • База крадених велосипедів

  • Рецепти

  • Погода

    • Ужгород

      Хмарно протягом всього дня.

      • Невелика Хмарність

        Зараз: 8.69°C/1023.88гПа

      • Хмарно

        Об 20 годині: 8.22°C/1023.19гПа

      • Хмарно

        Об 21 годині: 8.38°C/1022.75гПа

      • Хмарно

        Об 22 годині: 8.44°C/1022.6гПа

      • Сильна Хмарність

        Об 23 годині: 8.37°C/1022.14гПа

    • Мукачеве

      Хмарно починається сьогодні пізно вночі.

      • Ясно

        Зараз: 8.43°C/1023.61гПа

      • Невелика Хмарність

        Об 20 годині: 7.07°C/1023.03гПа

      • Хмарно

        Об 21 годині: 7.44°C/1022.58гПа

      • Хмарно

        Об 22 годині: 7.91°C/1022.42гПа

      • Сильна Хмарність

        Об 23 годині: 8.06°C/1022гПа

    • Берегове

      Хмарно починається сьогодні пізно вночі і слабкий вітер починається завтра ввечері.

      • Ясно

        Зараз: 7.91°C/1023.59гПа

      • Невелика Хмарність

        Об 20 годині: 6.46°C/1022.95гПа

      • Хмарно

        Об 21 годині: 6.67°C/1022.48гПа

      • Хмарно

        Об 22 годині: 7.08°C/1022.35гПа

      • Сильна Хмарність

        Об 23 годині: 7.48°C/1021.96гПа

    Ми в соцмережах:

Спецпроекти